Dynamicznie się rozwijamy, systematycznie zwiększając swoje moce produkcyjne i rozbudowując infrastrukturę, nasze produkty trafiają na kolejne rynki eksportowe, a zespół pracowników tworzący Grupę Kapitałową Śnieżka stale się powiększa. Intensywne procesy rozwojowe mają miejsce w warunkach zakorzenionej w naszej działalności dbałości o przejrzystość zasad i procedur oraz wynikającej z niej systematyczności i konsekwencji procesów. Towarzyszy im wielowymiarowy, stale rozwijany monitoring działań z zakresu aspektów niefinansowych, co pokazują analizowane w dalszej części sprawozdania wskaźniki.
Kluczowe obszary Zrównoważonego Rozwoju w
Grupie Kapitałowej Śnieżka i procesy je wspierające
Jako Grupa Kapitałowa, integrując nasze działania na wszystkich płaszczyznach organizacji dbamy, aby dynamizm zmian nie zaburzał troski o zachowanie zasady zrównoważonego rozwoju, którą realizujemy między innymi:
dbając o prawa, bezpieczeństwo i rozwój pracowników
troszcząc się o jakość procesów produkcyjnych i powstających w ich ramach wyrobów
racjonalnie korzystając z zasobów środowiska
zachowując transparentność działań rynkowych
kreując projekty sprzyjające wyrównywaniu szans społecznych
W codziennej działalności dbamy, aby dynamika zmian, jakie towarzyszą naszemu rozwojowi rynkowemu nie zaburzyła dbałości o kluczowe aspekty zrównoważonego rozwoju, za jakie uważamy dbałość o środowisko naturalne oraz bezpośredni i pośredni wpływ naszej działalności na jednostki, lokalne społeczności, w których prowadzimy operacje biznesowe.
Aspekty zrównoważonego rozwoju w kontekście naszych działań obrazują polityki oraz wskaźniki opisane w dalszej części dokumentu. W kolejnym rozdziale zaprezentowano opisy kluczowych polityk Grupy Kapitałowej. Ich wdrażanie jest monitorowane, są one poddawane okresowym przeglądom, również w ramach procedur należytej staranności. Wszelkie szczegółowe dokumenty wewnętrzne, takie jak procedury, regulaminy, instrukcje pozostają w zgodności z politykami Grupy.
W ramach przeprowadzonej w 2017 roku oceny istotności wskazane zostały kluczowe obszary działalności, które po doborze wskaźników w sposób szczegółowy opisano w niniejszym sprawozdaniu niefinansowym.
Kluczowe obszary zrównoważonego rozwoju w Grupie Kapitałowej definiuje się jako aspekty dotyczące: Ludzi, Środowiska oraz Jakości. W odpowiedzialnej realizacji wyzwań zdefiniowanych w tych obszarach istotną rolę odgrywa aspekt efektywnego zarządzania celami strategicznymi, wspieranego przez wartości i zasadę transparentności działania.
Siłę naszej organizacji stanowią członkowie jej zespołu, których zaangażowanie i innowacyjność są podstawą nowych konceptów i rozwiązań sprzyjających budowaniu przewag konkurencyjnych. Dbając o warunki pracy, bezpieczeństwo i rozwój naszych pracowników tworzymy przyjazne i rozwijające środowisko pracy.
Tak zdefiniowany aspekt zrównoważonego rozwoju rozumiemy także jako nasz wpływ na mieszkańców społeczności, w sąsiedztwie których funkcjonują spółki Grupy Kapitałowej. Na co dzień dbamy o to, aby nasza działalność nie wpływała negatywnie na komfort ich życia, a tworząc nowe miejsca pracy oraz kreując własne inicjatywy społeczne sprzyjamy minimalizowaniu wykluczenia społecznego w zdefiniowanych przez nas obszarach. Przykłady tych inicjatyw opisujemy w podrozdziale „Działania społeczne”.
Na poziomie globalnym, w odniesieniu do całego społeczeństwa, dokładamy starań, aby nasze produkty były źródłem satysfakcji i inspiracji dla klientów na wszystkich rynkach, na jakich są sprzedawane. W obszar ten wpisuje się również tworzenie rozwiązań produktowych bezpiecznych dla zdrowia użytkowników, a także takich, które poprawiają jakość powietrza w pomieszczeniach.
Zasada zachowania najwyższej jakości wyrobów i standardów ich produkcji jest podstawą filozofii naszego działania. Droga, jaką przemierza każdy nasz produkt – od konceptu, poprzez procesy technologiczne, produkcyjne, logistyczne i handlowe jest ściśle monitorowana i poddawana wielowymiarowej kontroli, po to aby jej efektem było zapewnienie najwyższej jakości wyrobów spełniających rygorystyczne wymogi oraz charakteryzujących się trwałością i odpornością. Dbałość o jakość ma tu zastosowanie do wszystkich procesów, towarzyszących naszej działalności, wyraża się ona również w transparentności działań rynkowych i komunikacyjnych, a także w trosce o wysokie standardy współpracy z naszymi akcjonariuszami, partnerami handlowymi i kontrahentami.
Kreując rozwiązania technologiczne, produkując nasze wyroby i stale rozwijając własną infrastrukturę dokładamy starań, aby działania Grupy Kapitałowej zachowywały najwyższe standardy dbałości o środowisko. Dotyczy to zarówno wpływu naszych produktów, jak i samego procesu produkcyjnego na korzystanie przez nas z zasobów przyrody. Stale monitorując środowiskowe aspekty naszej działalności, śledząc zmiany prawa w tym zakresie odpowiedzialnie zarządzamy działalnością naszych fabryk, kreując własne dobre praktyki w zakresie ochrony zasobów przyrody. Dotyczy to także naszych produktów, które nie tylko spełniają najwyższe standardy zewnętrzne, ale podlegają także wewnętrznym rygorystycznym wymogom bezpieczeństwa środowiskowego.
Spółka dominująca, jako spółka giełdowa utrzymuje skuteczne systemy: kontroli wewnętrznej (ISO), zarządzania ryzykiem oraz nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance). System nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance) służy badaniu zgodności działalności spółki we wszystkich dziedzinach i aspektach tej działalności z obowiązującym prawem, regulacjami wewnętrznymi i dobrowolnie przyjętymi standardami, uwzględniając:
Przepisy ponadkrajowe,
Prawo krajowe – ustawy i akty niższego rzędu,
Regulacje wewnątrzkorporacyjne:
Statut spółki, regulaminy organizacji, procedury, itp.
Soft law (dobrowolnie przyjmowane standardy)
Szereg procesów realizowanych we wszystkich obszarach działalności Grupy Kapitałowej Śnieżka definiują liczne polityki, procedury, instrukcje oraz regulaminy. Nadając w ten sposób ramy realizowanym przez Grupę działaniom, maksymalizujemy ich efektywność, spójność i transparentność. W kolejnych podrozdziałach omówione zostaną kluczowe polityki oraz procedury należytej staranności, zaś w niniejszym rozdziale zaprezentowane zostały ogólne praktyki wykazujące dbałość Grupy o zachowanie najwyższych standardów należytej staranności we wszystkich aspektach funkcjonowania organizacji. Kluczowe znaczenie ma tu także przyjęta przez Spółkę dominującą Księga Wartości Organizacyjnych (wspomniana w rozdziale 1.), definiująca zasady należytej staranności w obrębie sześciu zdefiniowanych i opisanych w tym dokumencie wartości.
Każdy z dokumentów przyjętych jako: polityka, procedura, instrukcja lub regulamin jest udostępniany pracownikom w wewnętrznym systemie obiegu dokumentów, w wyodrębnionym module. Publikacja nowych plików jest poprzedzona komunikatem precyzującym zakres i temat przyjętego dokumentu. Pracownicy fizyczni, nieposiadający dostępu do systemu, są informowani przez swoich przełożonych i/lub za pośrednictwem mediów wewnętrznych.
W przypadku tych dokumentów, które są uznane za kluczowe, dodatkowo stosowana jest zasada obligatoryjnego zapoznania się z nimi, potwierdzanego podpisem pracownika lub potwierdzeniem kwestii zapoznania się w systemie.
Dzięki systemowi wewnętrznego obiegu dokumentów oraz innym wdrożonym w grupie rozwiązaniom elektronicznym, możliwe jest dynamiczne rozwijanie procedur należytej staranności o nowe praktyki, stale poprawiające efektywność i transparentność Grupy.
Polityka personalna
Polityka personalna określa ramy działań prowadzonych w obszarze personalnym, wskazując na zachowanie przez Grupę zasad transparentności i przejrzystości. Reguluje ona kwestie dotyczące:
Pozyskiwania nowych pracowników
Zatrudnienia i warunków pracy
Podnoszenia kwalifikacji i zaangażowania pracowników
Rozwoju kadry menadżerskiej
Relacji pracowniczych
Roli zespołu HR w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi
Polityka różnorodności
W Grupie Kapitałowej Śnieżka Polityka różnorodności jest rozumiana jako działania prowadzące do:
zapobiegania wszelkiej dyskryminacji ze względu na odmienność dotyczącą takich przesłanek jak: płeć, przynależność rasową, przynależność narodową i etniczną, religię, wyznanie, bezwyznaniowość, światopogląd, stopień i rodzaj niepełnosprawności, stan zdrowia, wiek, orientację psychoseksualną czy tożsamość płciową, a także status rodzinny, styl życia, jak również inne możliwe przesłanki dyskryminacyjne (polityka równego traktowania),
budowania zarządzania różnorodnością, poprzez rozwijanie strategii, polityk i programów, które budują takie środowisko pracy, w którym każdy pracownik może czuć się doceniany, co przyczynia się w konsekwencji do sukcesu całej GK Śnieżka.
Polityka równego traktowania pierwszym krokiem do budowania zarządzania różnorodnością w GK Śnieżka.
Polityka poszanowania praw człowieka
W tej polityce podkreślone zostały obszary zaangażowania Śnieżki w przeciwdziałanie łamaniu praw człowieka (wymagamy tego również od naszych partnerów biznesowych).
Polityka poszanowania praw człowieka wskazuje, że Śnieżka jako Grupa dąży do przestrzegania praw człowieka w wymiarze uniwersalnym, nie wartościując ich. Jednakże ze względu na przejrzystość naszych zobowiązań i ich dostępność dla naszych interesariuszy, szczególnie podkreśla poniższe obszary zaangażowania w przeciwdziałanie łamaniu praw człowieka:
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Zapewnianie wolności zgromadzeń
Eliminacja wyzysku
Przestrzeganie warunków zatrudnienia
Zapobieganie dyskryminacji
Poszanowanie praw społeczności lokalnych
Polityka przeciwdziałania korupcji
Podłożem do stworzenia Polityki Przeciwdziałania Korupcji były obowiązujące w Spółce dominującej zasady należytej staranności w tym zakresie, do których zalicza się procedury dotyczące zakupów, czy instrukcje – np. definiujące sposób doboru dostawców zamówień inwestycyjnych. Polityka definiuje również zasady współpracy z kontrahentami, w tym zasady przyjmowania upominków biznesowych. Znalazły się w niej także zapisy o transparentności komunikacji pomiędzy Pracownikami Grupy a jej interesariuszami, w tym kontrahentami i klientami.
Polityka jakości, środowiska i bhp
Poprzez realizację tej Polityki Śnieżka dąży do umacniania wiodącej pozycji w zakresie jakości wytwarzanych produktów oraz do zapobiegania zanieczyszczeniom, z zachowaniem bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wszystkie projektowane w Grupie rozwiązania produktowe tworzone są z należytą starannością, w sposób odpowiedzialny za produkt i wpływ procesu jego powstawania na otoczenie. Takie podejście zakorzenione jest w samej technologii produkcji i wszystkich towarzyszących jej procesach. Podłożem do stworzenia Polityki Jakości Środowiska i BHP były od lat funkcjonujące w Spółce dominującej liczne procedury, określające zasady należytej staranności w tych obszarach. Polityka precyzuje cele środowiskowe oraz cele realizowane w zakresie zachowania przez Grupę zasad najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
Polityka zaangażowania społecznego
Ostatnia z polityk Grupy Śnieżka w zakresie zrównoważonego rozwoju to dokument precyzujący obszary i kierunki społecznego zaangażowania spółek Grupy Kapitałowej. Wskazuje, że nadrzędnym celem wszystkich podejmowanych działań jest takie ich projektowanie, aby były nośnikami faktycznego wsparcia i pomocy w wyznaczonych obszarach, zgodnie z zasadą wyrównywania szans i zrównoważonego rozwoju. Wskazuje ona główne filary zaangażowania społecznego, czyli elementy pozwalające zachować spójność prowadzonych działań. Definiuje także beneficjentów oraz precyzuje rodzaje działań na poziomie lokalnym i krajowym.